Mladá fronta DNES Unie
tvůrcům otevře větší možnosti i rizika 16.10.1999
Kultura - Autor: VLADIMÍR VLASÁK - Strana: 20
Unie
tvůrcům otevře větší možnosti i rizika P r a h a - Poplatky za
autorská práva, které vybírá tuzemská organizace OSA a s nimiž řada
pořadatelů i tvůrců není spokojena, se po vstupu do Evropské unie
několikanásobně zvýší. "Budou zde tvrdší podmínky. Na druhou stranu
tady snad už konečně začne naplno platit autorské právo," prohlašuje
vedení organizace, která v tuzemsku působí osmdesát let. Praxe
Ochranného svazu autorského je provázena permanentní kritikou
zejména ze strany umělců. "Je to do jisté míry logické. Máme
nevděčnou roli. Každý autor se domnívá, že by měl dostat víc,
zatímco ti, po kterých chceme peníze, si zase myslí, že platí moc,"
říká bluesový kytarista Luboš Andršt, předseda výboru občanského
sdružení OSA. << Ochranný svaz autorský>>
vybírá peníze především za hudbu provozovanou na veřejnosti. Opírá
se přitom o autorský zákon, podle něhož každý, kdo chce hrát nikoliv
svoji hudbu ostatním lidem, si musí vyžádat souhlas autorů. A tak
OSA zastupuje "hromadně" 3700 domácích tvůrců. Ochrannému svazu
platí televizní i rozhlasové stanice, pořadatelé festivalů,
koncertů, plesů, diskoték, tanečních zábav, a dokonce i majitelé
restaurací nebo provozovatelé čekáren, kde zní reprodukovaná hudba
(ovšem za operu, operetu a baletní hudbu OSA poplatky nevybírá). Ke
kuriozitám patří poplatky požadované prý po trampech, kteří hráli
kamarádům u táborového ohně. Loni OSA, která chrání i zahraniční
tvůrce, vyplatila autorům 157 milionů korun, to je asi o 22 milionů
více než v roce 1997. "Kdybychom vykonávali ochranu práv v
podmínkách vyspělých zemí, podle jejich zákonů, právního prostředí a
tradic, vybrali bychom doma pro autory a nositele práv třikrát až
čtyřikrát více než v současnosti. A to je jediná cesta, jak zajistit
podmínky pro rozvoj domácí kultury," míní Luboš Andršt. Soukromá
rádia podle "výběrčích" tento trend chápou a platí organizaci OSA
dvakrát více než veřejnoprávní Český rozhlas. "Došlo jim, že jinak
by je v budoucnu smetla konkurence," říká ředitel OSA Josef Slanina.
Naproti tomu však organizátoři koncertů či festivalů, kterých se
nemile dotýká propad návštěvnosti, založili vlastní Asociaci
pořadatelů akcí. Proti zdražování poplatků se totiž pořadatelé
bouří. Zástupci OSA namítají, že na území bývalé Německé
demokratické republiky se po připojení k západním zemím zvedly
autorské poplatky sedmkrát. Po připojení k Evropské unii budou u nás
operovat jiné evropské organizace typu OSA, což vyvolá nevídanou
konkurenci. "Budou moci zastupovat i naše tvůrce či naopak my se
budeme moci nově ujmout určitých zahraničních autorů," uvádí
Slanina. Obecně platí, že v EU mají autoři větší právo samostatně
rozhodovat. "Otevřou se jim větší možnosti, ale mohou také více
ztratit," říkají zástupci OSA. Ta obhospodařuje pouze takzvaná malá
autorská práva. Velká práva se týkají smluv, které si tvůrci sami
uzavírají přímo s nakladateli nebo vydavateli svých děl. Když však
autor podepíše smlouvu tohoto typu, tedy na "velká práva", bude
smlouva platit pro celou Evropu. "A udělá-li tvůrce chybu tím, že
uzavře špatnou smlouvu, následky nabudou grandiózních rozměrů a
smlouva bude platit ještě sedmdesát let po jeho smrti," varuje
ředitel OSA Slanina.
|