Kytara www.jirihradec.cz
www.jirihradec.com
upravená kytara HöfnerPři hraní s kapelou Extempore (1973-1975) jsem uplatnil zvukové efekty, které jsem zabudoval přímo do kytary, která se tím stala proslulou. Nejraději hraji rovnými snímači do elektronkové aparatury, jenže právě při vystoupeních s Extempore pamětníci čekají na nevšední zvuky mé kytary, tříoktávový dělič tónů, apod., byť jsme tento "sound" nepoužívali tak často, jak se traduje (zvuk nahrávka Extempore LIVE 1974).

Kytara Höfner ve stylu Fender Jazzmaster. Koupil jsem ji z druhé ruky kolem roku 1972. Přestože na ní hraji celou tu dobu, je velmi zachovalá, lak na krku je stále jako nový, ani pražce jsem neměnil - má poklona německé firmě. Hned po koupi jsem trochu předělal elektronickou část: Snímače - Fender Stratocaster, zlatý Gibson Humbucking a DiMarzio Super Humbucker (tenký černý snímač jsem přidal až v r. 1990 a je pro MIDI převodník, který používám ve studiu). Snímače jsem dal pro menší náchylnost k vazbě do panelu z tuhé gumy, cívky jdou vzájemně propojovat i přefázovat. Elektronika - tříoktávový dělič tónů s možností kombinací oktáv, intervalů, přímíchání čistého tónu; Booster s citlivostí zkreslení; Compressor; Fase s laditelnou frekvencí, hloubkou a rychlostí s možností zastavení a použití obvodu jako aktivní korekce; plynule laditelný tónový generátor; aktivní hlasitost - černá páčka pod pravou rukou nad kobylkou umožňuje tón po brnknutí zesílit; pasivní korekce; atd. Obvody jdou vzájemně kombinovat a pro jejich napájení mám v kytaře malé akumulátory, dobíjené externím trafem.
Jiří Hradec, Extempore, foto r. 1974-1975Některé zvuky a zapojení jsem si zcela vysnil (např. 3-oktávový dělič tehdy neexistoval) a za jejich realizaci vděčím Vladimíru Jirkovi (slavný bazar Myslíkova ul.), který dokázal mé fantazírování převést na tišťák. Jiří Hradec, Extempore, rok 2002






Dne 17.2.2002 - vystoupení se starou partou Extempore v klubu Vagón na Národní třídě v Praze, zkusili jsme zahrát skladby stejně jako před 28-lety. Hraji na stále stejnou kytaru Höfner s množstvím do ní zabudovaných efektů, které dosud fungují. Z kytary jde signál přímo do aparatury dole, výkon 8 Watt sinus, elektronky 2x EL 84, 3x ECC 83, spíchnuto z tenké překližky a hliníku původně jen na doma, kolem r. 1980. Mé schéma a zvuk je mezi Vox, Fender a Marshall. Reproduktor Celestion G12 snímám starým mikrofonem, který neumí řezavé výšky ani hučíci basy a pedálem hlasitosti pod pravou nohou ho pouštím do zpěvové aparatury. Žádné kytarové "krabičky" na zemi nemám a nikdy jsem kromě kvákadla neměl.

Jiří Hradec, Extempore, rok 2005


První elektroniku, Booster, atd., jsem vmontoval do kytary (Gracioza) zřejmě roku 1966. Na fotce vojenské kapely The Double Times z let 1967-1968 je vidět, že jsem na tuto kytaru přidal i mechanické díly z kytar Tornádo, či Hurican. "To se ti to hraje, když máš Booster" mně řekl kdysi jeden kolega. Dodávám: to se mi to nahrává, když jsem si udělal studio. Kromě kytar a aparatur jsem si v začátcích mého nahrávání hudby vyrobil mixážní pult, Echo, Hall, Compressor, Noise Gate, Equalizer, zesilovače, reprobedny a množství dalšího zařízení. Stačilo mít pár součástek:
dílna



Související téma:

Bigbít Bigbít - co v seriálu ČT nebylo, historie bez utajení

Extempore - nahrávka z r. 1974, fotky kdysi i nyní

časopis Melodie - články Domácí studio časopis Melodie - Domácí studio - mé články z let 1988 a 1989 o nahrávání hudby, MIDI, atd.
(v článku Melodie č. 10/1888 vyšlo mé jednoduché schéma kytary s pasivními prvky)

Jiří Hradec, autor, muzikant, studio - nahrávky desítek kapel, 80. a 90. léta

přehled událostí - vývoj sporu s OSA po současnost



Autorská práva v ČR a zločinné praktiky OSA:
§§ § §§ Jiří Hradec
www.jirihradec.cz
www.jirihradec.com